news
Через непрозорий спосіб отримання дозволів в Україні не використовується понад 80% родовищ, бюджет недоотримує значну частину податків.
Питання про глобальну реформу ринку надр стоїть на порядку денному вже давно. На сьогодні в Україні використовується менше 17% всіх родовищ корисних копалин.
Через недостатнє освоєння покладів природного газу наша країна досі залишається енергетично залежною державою: торік третина споживаного українцями газу була куплена за кордоном.
Основні причини слабкого розвитку надрокористування — відсутність стратегічної державної політики, недосконале та непрозоре регулювання сфери, що породжує корупцію.
Нормативно-правові акти, які регулюють видобуток надр, часто не узгоджені між собою, а подекуди — суперечать один одному.
Деякі були прийняті ще у 90-х роках, тому давно втратили актуальність. Інші змінюються хаотично та безсистемно: з 2011 року у Постанову про надання спецдозволів на користування надрами № 615 вже більше двадцяти разів вносились зміни.
Ще одне глобальне джерело стагнації ринку — відсутність конкуренції при видачі дозволів на користування надрами. На сьогодні абсолютну більшість з них видано поза аукціоном. Це створює одразу декілька проблем.
Перша — надра у користування отримує той, хто в певний, часто непрозорий спосіб першим дізнався про наявність вільного перспективного родовища. Брак рівного та прозорого доступу до корисних копалин породжує корупційні ризики.
Друга проблема — отримувач дозволу сплачує до бюджету збір, виходячи з початкової ціни продажу такого дозволу на аукціоні. Тобто — мінімальну суму.
Дешевий неконкурентний доступ до ресурсу призводить до того, що власник дозволу не користується родовищем після отримання, зберігаючи його "про запас" — у простої. Такі родовища роками не розробляються взагалі.